onsdag 21 oktober 2009

Morfars äpplekaka


Min pappa bakar inte ofta men det här receptet är det han som hittat och provbakat. Nu har den blivit en riktig klassiker hemma hos mig. det är en lättgjord och mycket god äppelkaka som jag verkligen kan rekomendera! Här kommer receptet

3 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1,5 dl mjölk
1,5 tsk bakpulver

Blanda ingredienser och häll i form med löstagbar kant. Skala och skiva äpplen och stick ner i smeten. Strö över kanel och socker. Häll över 1,5 dl (ca 150
gr) smält smör. Nu ser det inte så gott ut men ha tålamod! Grädda i ca 30 minuter i 200 grader. Eftersom det brukar rinna ut lite margarin ur formen under gräddningen är det bra med långpanna i botten av ugnen.

9 kommentarer:

  1. Den ser rätt platt ut med tanke på mängden bakpulver ; )

    SvaraRadera
  2. Åh guu så smarrigt det lät och så enkelt! Det där måste jag absolut testa!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Hittade till er fina blogg via en länk. Allting ser jättegott ut! De där Oreo-popsen lite längre bak i bloggen ska jag prova inför jul!

    SvaraRadera
  4. Denna kaka ser väldigt god ut:-). Men ska det inte vara några ägg i smeten?

    SvaraRadera
  5. Klassisk och fin :) Fortsätter följa bloggen som alltid!

    SvaraRadera
  6. Tack snälla:)

    Jätte kul att du är med och tävlar:)!

    SvaraRadera
  7. Är ju så gott med äppelkaka..
    Ha varit och snurrat runt på er sida man blir ju så sugen på att baka..
    Få se om jag kanske ska göra lite pops i helgen..
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  8. Så fin och fräsch den ser ut! Inte alls sådär mastigt....den måste vara riktigt nyttig va? :)

    SvaraRadera
  9. Hej! Vilken trevlig blogg jag hittade er via http://hemmahosidodido.blogspot.com/ :)

    Äppelkaka, det är en hit nästan jämt tycker jag. Morfars äppelkaka ser jättegod ut! Får nog ta och införskaffa lite äpplen idag och testa receptet! :)

    SvaraRadera