lördag 22 maj 2010

Chokladcupcakes


Jag har aldrig bakat cupcakes men väntat på ett tillfälle att prova. För några veckor sedan fyllde några kollegor år och vi skulle fira dem så då passade jag på. Jag gjorde chokladcupcakes och sedan var min plan att göra en philadelphiafrosting då jag trodde att den skulle kunna spritsas på. Det gick inte visade sig- inte som jag hade tänkte det i alla fall. Men jag slängde på lite olika strössel och chokladlöv och vips så såg de ganska gulliga ut ändå. För den som vill prova kommer receptet här:

3 ägg
2 ½ dl socker
100 g smör
1 dl mjölk
2 ½ dl vetemjöl
1 dl kakao
½ tsk vaniljpulver
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret, häll i mjölken och blanda i äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner i smeten. Ställ ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll denm till två tredjedelar med smet. För mig blev det 18 muffins tror jag ungefär. Grädda c:a 15 min i mitten av ugnen.



Rosa hallonfrosting
80 g Philadelphiaost
50 g mjukt smör
200 g florsocker
1 msk vaniljsocker
3 msk koncentrerad hallonsaft
röd karamellfärg

Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och hallonsaft krämigt. Vispa i Philadelphiaosten.
Färga eventuellt frostingen med någon droppe röd karamellfärg. Spritsa ut frostingen på cupcakesen och garnera med strössel, färska hallon eller vad du nu har hemma.

7 kommentarer:

  1. Dom såg mumsiga ut dina cupcakes, själv har ja fått mani på cupcakes, måste nog baka lite idag, vart sugen nu när jag såg dina :)

    SvaraRadera
  2. Gud vilka söta! Och dom ser underbart goda ut! Ha en jätte skön vecka! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilken härlig blogg ni har! Vet ni något ställe i Stockholm (ska dit i helgen på ett besök) där man kan köpa fina kak-/tårtdekorationer? Har hittat flera fina web-butiker, men skulle vilja gå in i en riktigt butik.
    Med vänliga hälsningar!/Eva

    SvaraRadera
  4. Lilla fröken zivi - tyvärr har vi inga bra tips. Lycka till - hoppas du hittar riktigt härliga saker!!!!

    SvaraRadera
  5. fina cupcakes, ser riktigt goda ut ocksa:-)

    SvaraRadera
  6. Hej igen!

    Gå jätte gärna in på min blogg och delta i tävlingen där jag lottar ut en inbjudan till den nya receptsidan Baka.se plus en goodiebag! Ha en jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  7. bakade nyss dom här, ASGODA!!! men gjorde dubbel sats av frostingen för tyckte att det lät så lite, blev perfekt !!

    SvaraRadera