onsdag 1 juli 2009

Boathouse Key Lime Pie

Jag har nämnt tidigare att ett av mina absoluta favoritbakverk är Key lime pie. På en resa i USA köpte jag den här kokboken:


The Boathouse är en restaurang i Charleston och kokboken innehåller berättelse och recept från södern. Jag har lagat mycket mat ur kokboken- främst olika sorters fisk och skaldjursrätter men det verkliga guldkornet i boken är receptet på Key lime pie. Den här pajen är fantastiskt god och har du inte ätit en riktigt god limepaj så har du missat något. Pajen är krämig i konsistensen och limesmaken lyfts fram fint genom en gnutta salt. Det här är sommarens absoluta måste. Här kommer recepet:

Botten:
ca 250 g digestivekex
100 g smält smör

Kör digestivekexen i en matberedare tills de är finfördelade. Rör ner det smälta smöret och blanda till en massa som du sedan trycker ut i en pajform. Grädda ca 10 minuter i ugn 175 grader.


Fyllningen:
1 burk kondenserad mjölk (står på bakhyllorna)
5 ägg
ca 1/2 tsk salt
180 g limejuice (ca 1/2 flaska limejuice)



Vispa ihop den kondenserade mjölken, äggen och saltet. Rör sakta ner limejuicen lite i taget och rör tills allt är ordentligt blandat. Häll ner smeten i det förgräddade pajskalet och grädda ca 15- 20 minuter eller tills dess att pajens mitt har stelnat. Låt svalna innan servering. Pajen kan med fördel göras dagen innan så har den satt sig riktigt.

Tyvärr glömde jag den här pajen inne lite länge i ugnen... Det är sånt som händer när man har småbarn. Smaken påverkades dock inte och den gick åt så fort att jag inte hann fota den igen.

17 kommentarer:

  1. Mmm, detta måste jag pröva någon gång, fast kanske i cupcakeformat??

    SvaraRadera
  2. Jag har lagt ner mycket tid på att komma fram till en metod som passar mig och om jag tycker ger finast resultat. Men när jag väl kom fram till den så är det inte alls svårt och det kommer nog inte taså lång tid att få in "den rätta knycken" för andra heller ;-)

    SvaraRadera
  3. Hehe kul att du gillar libanesisk mat, den där pajen låter jättegod och fräsch nu till sommaren. Jag kanske sla slå till och baka den på måndag då jag fyller år, det står mellan den och Leilas New York blueberry cheesecake!

    SvaraRadera
  4. Det här låter smarrigt. Om ni vill prova något annat smarrigt så prova gärna min lite speciella cheesecake.
    Vivvi gottochenkelt.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Den här måste bara vara fantastisk god, med tanke på ingredienserna så "låter" den god! ni förstår säkert vad jag menar!

    SvaraRadera
  6. Både låter och ser hur smarrig ut som helst. Haar nog aldrig ätit någon sådan tidigare men jag måste verkligen testa.

    SvaraRadera
  7. Ja den låter onekligen väldigt good!

    SvaraRadera
  8. Mmmmm gillar era recept. Lätta att följa är de också med alla fina bilder och vad goda resultaten ser ut. Har kalas i nästa vecka och måste nog ta ocks pröva något recept tror jag. Måste också fråga varifrån förklädet beställdes?
    Kram Moster

    SvaraRadera
  9. Gott! ser alltid läckert ut med lime till derkoration också!

    SvaraRadera
  10. ååh, limepaj som är så gott. har aldrig testat just den här sorten men det får nog bli snart :)

    SvaraRadera
  11. Mormor brukar fixa det där.. såååå gött sååå... men lime var nåt nytt!!!!

    SvaraRadera
  12. key lime pie är såååå mumsigt! när jag bodde i usa bakade jag den ofta med riktiga key limes. det tog en evighet att stå och pressa varje liten lime! :)

    SvaraRadera
  13. Åhhh, så himla gott. Det var länge sedan jag åt det och jag håller med om att den verkligen är SOMMAR.
    Hälsningar Mamma Mat
    P.S Tack för besöket på min blogg....

    SvaraRadera
  14. Borde det inte vara någon form av sötningsmedel i? Har du missat det? Jag provade att baka den här och det var det suraste jag ätit...smakade beskt och jaa...surt. Ska då tillägga att jag köpte riktig (dyr) limejuice...så det var inte det som var felet...

    SvaraRadera
  15. Anonym- vad synd att du inte gillade receptet. Kondenserad mjölk är ju väldigt sött och jag tycker personligen att man absolut inte behöver något mer socker i. det man kan göra är att minska på saltet för det kan ta fram limesmaken starkare. I det här receptet har jag dock minskat saltet från en tesked till en halv tesked. Jag hopas att du ger dig på att prova det igen och då gillar det bättre!

    SvaraRadera
  16. Gjorde denna variant men i stora muffinsformar, funkade riktigt bra och blev mycket gott. Bara att se till att de är ordentligt kalla för att få dem ur formarna. Åt dem med hallonsås och kiwi vilka var bra komplement.

    Nästa gång kommer jag nog att minska smörmängden, 80g typ, rann ut en del när jag satte dem på fat som inte lämnade i botten.

    SvaraRadera
  17. kul att den funkade i muffinsformar. ja, man kan nog minska ner på smöret, särskilt om man gör den i pappersformar och inte i hel kaka. hallon och kiwi till låter jättegott!

    SvaraRadera