fredag 3 juli 2009

Knäckig rabarberpaj


Om du har lite rabarber kvar i år som fortfarande är goda kan jag rekomendera en riktigt god men lite annorlunda paj. Min mamma gjorde den här pajen när vi hälsade på i början av juni. Den blev snabbt en favorit och har hunnit göras både en och två gånger både av mig och min syster. Det är botten som är knäckig (jag tänkte automatiskt knäckigt täcke av någon anledning innan jag smakat) och den är verkligen mumsig. Lite annorlunda rabarberpaj som sagt och också ganska söt. Men sedan när blev sött negativt? Här kommer receptet:

Botten
150 g smör
3 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1 tsk bakpulver

Fyllning
2 dl crème fraiche
1 st stort ägg
1,5 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
2 dl rabarber, ansad i tärningar

Sätt ugnen på 200°. Smält smöret i en kastrull. Rör ner vetemjöl, socker och bakpulveroch blanda ihop till en deg. Tryck ut den i en pajform (ca 26 cm i diameter). Grädda i nedre delen av ugnen ca 15 minuter.Blanda samman alla ingredienser till fyllningen och häll ner i det förgräddade pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen 25-30 min. Servera pajen ljummen eller kall med glass eller vaniljvisp.

7 kommentarer:

  1. Jag tänkte också knäckigt täcke:-)..ser väldigt gott ut, måste provas!

    SvaraRadera
  2. Den här pajen brukar jag också göra! På vintern använder jag krossad ananas istället för rabarber. Ett tips om man tycker den blir för söt, är att använda matlagningsyoghurt istället för creme fraiche. Jag använde turkisk och det blev hur gott som helst, nu kör jag bara med det och hoppar över fraichen helt.

    SvaraRadera
  3. Det vattnas som vanligt kraftigt i munnen när man besöker er blogg! ;-) Gud vad gott det låter med knäckig paj. //Anna

    SvaraRadera
  4. Det där receptet sparar jag.. Det lät supergott. Känner jag mig rätt så provar jag det nog flera gånger innan sommaren är slut hihi

    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  5. Den här såg verklig jättegod!
    Inte så dumt när den är lite knäckig också ;-)
    Mmmmm!!
    Kram Therése

    SvaraRadera
  6. Men oh så god den här lät, knäckig rabarberpaj! Jag måste passa på & baka rabarberpaj nu då det är så sommar & så lätt att få tag på :)

    SvaraRadera
  7. Den här måste jag nog prova! Det lät faktiskt mycket gott med det knäckiga :D

    Nadja

    SvaraRadera