torsdag 28 oktober 2010

Toscakaka


Jag älskar toscakaka! När jag var liten gjorde min mamma världens godast långpannekaka med "falsk" tosca, d.v.s. med havregryn istället för mandel. Jag har ända sedan dess gillat det kletiga överdraget med havregryn bättre än det med mandel. Den här goda kakan blev precis helt rätt kletig och god och dagen efter var den bara ännu godare. Prova den! Här kommer receptet:

Smet:
50 g margarin eller smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Smält smör i en kastrull och häll i mjölken, den kan gärna bli varm. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt den varma mjölken,smöret och vaniljsocker. Rör till sist ner mjölet blandat med bakpulver. Häll smeten i formen.Grädda den nätt och jämnt färdig, ca 20 min i nedre delen av ugnen. Häll på glasyren

Glasyr
1 1/2 dl havregryn
75 g smör
3/4 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk

Blanda havregryn, smör, socker, mjöl och mjölk i en kastrull. Sjud under omrörning tills mjölet reder glasyren, den får inte koka. Ta ut kakan och bred snabbt över glasyren. Sätt in kakan i ugnen igen och grädda den färdig, 15–20 minuter tills ytan fått fin färg. Låt svalna i formen.

3 kommentarer:

  1. Måste provas. Jag gillar havregryn!

    SvaraRadera
  2. Har en liknande variant, men den bakas som muffins. Ska nog ta o prova detta receptet också!

    SvaraRadera