söndag 2 augusti 2009

Morots- pops


Semestern har ju inte direkt stoltserat med fint väder. Men vad gör det när man har ett kök, goda ingredienser och bakinspiration. En dag bakade jag morotskaka. Det är ju himla gott som alla vet. Jag tänkte förfina kakan ytterligare och göra pops av den.

Jag började med att baka den här kakan.






Jag tog halva kakan ungefär och smulade den med hjälp av en gaffel tills den var finfördelad.



Sedan blandade jag i cream cheese tills en lagom konsistens- ca 50 g skulle jag tro- och rullade bollar.


Det var här dagens stora i- lands problem kom in i bilden: skulle jag doppa bollarna i vit, ljus eller mörk choklad? Som ni ser ovan bestämde jag mig för ljus choklad- inte lika söt som vit choklad men ändå lite sötare än mörk. Nu i efterhand kan jag konstatera att sött aldrig kan bli fel och att jag borde kört med vit. Efter en stunds kyltid i kylskåpet doppade jag bollarna i den ljusa chokladen och dekorerade med en nonstop. Resultatet blev en riktigt god boll med en härligt mjuk och krämig konsistens. Jag kan mycket väl tänka mig att göra om de här små rackarna, men då kommer jag att använda vit choklad.

16 kommentarer:

  1. Vad roligt att ni är "tillbaka"!
    Så himla fin bloggen har blivit!!

    Och vilket recept sen.....

    SvaraRadera
  2. Tack för ett annorlunda recept. Det får bli till att prova ngn gång!

    Hälsningar
    Mia

    SvaraRadera
  3. Vad snygg bloggen har blivit, kände inte igen er!
    Morotspopsen ser jättefina & spännande ut!

    SvaraRadera
  4. Ååh, vad fin sidan har blivit! Och skoj att ni är tillbaka - jag ser fram emot massa nya frestelser under hösten :)

    SvaraRadera
  5. Svar: Jag kan bara hålla med:)

    Va fint ni har fått det!:)

    SvaraRadera
  6. Vad snyggt ni fixat till! Varför kan inte jag snitsa till det hos mig då?
    Godsaker i massor som vanligt hos er bakmammor!

    SvaraRadera
  7. välkommen tillbaka! och vilken snygg design har ni fixat!! :) morotspops låter smarrigt! och jag känner igen det där med de svåra valen man måste göra när man bakar. :)

    SvaraRadera
  8. Gud så gott det här såg ut & jag som ÄLSKAR morotskaka!! Helt ljuvliga måste de vara & så söta att titta på dessutom att oh ändå :)

    SvaraRadera
  9. Vilken fin sida ni har!Roligt recept att testa. Det skall jag göra nåsta gång jag bakar morotskaka:)

    SvaraRadera
  10. Vad fin bloggen är!! Dom där lät ju väldigt spännande. Jag måste testa att göra pops någon gång! =)

    SvaraRadera
  11. Välkommen tillbaka till bloggvärlden efter semestern.

    Vilka underbara pops, kan tänka mig att dom var riktigt goda!

    SvaraRadera
  12. Vilka smarriga pops!

    Så fint ni har fått det på sidan också!:)

    SvaraRadera
  13. vad söta de blev!

    Svar: Jag brukar dillpesto baka fisk, är jätte gott .Eller så kan du lägga en klick på en tomat och pilla in den i ugnen, blir ett nice tillbehör.

    SvaraRadera
  14. Mumma! Visst är det kul att pyssla med mjuka kakor. Jag brukar också göra små bollar. Har ni testat cakebolls med oreos någon gång?

    Helt sjukt gott ju! :)

    Fin sida, denna kommer jag besöka fler gånger :)

    SvaraRadera
  15. Väldigt gott:) Körde med vit blockchoklad, otroligt gott. Vi hade dessvärre inget strössel så vad gör man, krossar polkagrisar och gör sig ett strössel, ruskigt gott.
    Ha det fint.
    Mvh Lantisen

    SvaraRadera