söndag 30 januari 2011

Äppelrutor i långpanna



I Långpannans lov har jag sneglat på den här äppelkakan som ser helt fantastisk god ut och det var den också! Här är receptet:

4 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
smör
2 äpplen
mandelspån
pärlsocker
kanel

Vispa ägg och socker pösigt och blanda i mjöl och bakpulver. Bred ut smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Skala äpplena, skiva dem tunt och lägg dem på smeten. Hyvla över smör med osthyvel. I receptet stod inte hur mycket smör man skulle ha på - jag tog 75-100 gram och nästa gång tänker jag ta mer än så. Strö över mandelspån, pärlsocker och kanel.



Grädda i 175 grader tills kakan har fått fin färg, ca 20-30 minuter. Skär den i rutor när den svalnat.

5 kommentarer:

  1. Oj ja det där låter riktigt gott, blir till att testa nån dag :)

    /Maria

    SvaraRadera
  2. Så gott och det är alltid tacksamt att baka i långpanna, det blir ju så många bitar då :-)

    SvaraRadera
  3. Ser gott ut :-)

    Jag har en bakat en smarrig jordnötspaj som jag kan rekommendera :

    http://pernillawahlgren.se/jennys-matblogg/underbar-jordnotspaj-med-mjolkchokladmousse.html

    SvaraRadera
  4. De ser jättegoda ut, får jag nog testa en dag!

    SvaraRadera