torsdag 10 december 2009

Saffranskaka


Den här smarriga och väldigt saftiga saffranskakan gjorde jag till min mans jobb. Jag har alltså inte smakat den, men han säger att den var jättegod. Min syster har också bakat den och kan intyga att den är supersmarrig. Man kan göra den finare än på bilderna genom att göra den i en vanlgi sockerkaksform och sedan sikta över florsocker i något fint mönster, men det funkar även utan. Här kommer receptet:

175 g smör
3 ägg
3 dl socker
1 sockerbit
1 kuvert saffran
1 dl gräddfil
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk florsocker

Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Stöt saffranet med sockerbiten i en mortel.



Tillsätt saffranssocker, smör och gräddfil till äggsmeten. Siktai vetemjöl och bakpulver och rör smeten slät. Häll smeten i smord och bröad form och grädda mitt i 175 frader varm ugn ca 40-50 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar