fredag 1 januari 2010

Kardemumma och kaffekaka



Är du lite seg idag kanske? Då behöver du baka en riktigt god kaka så är dit humör snart på topp igen! Systrarna Eisenman har mycket gott i sin underbara "Vinterns söta". Ett riktigt gott recept är det här på kardemumma och kaffekaka. Den är supersmarrig och väldigt enkel att göra. Här är receptet:
75 g rumsvarmt smör eller margarin
2 dl socker
3 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 tsk malen kanel
2 tsk malen kardemumma
1/2 dl mjölk
1 dl kallt kaffe
florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Rör socker och smör poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och varva i smeten tillsammans med mjölken och kaffet. Blanda till en slät smet. Häll smeten i en rund smord och bröad form och grädda i ca 40-45 minuter. Kakan är färdig när den släpper från kanten och en provsticka är torr. Låt svalna något i formen och stjälp sedan upp den på galler och låt kallna. Sikta över florsocker eller gör som jag och strö över lite riven choklad.

7 kommentarer:

  1. Kardemumma och kaffe är aldrig fel! God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  2. Så otroligt mycket gott. Tur att man inte kan äta det som är på skärmen:)

    God fortsättning på det nya året!
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  3. Tack snälla, detsamma till er:)!

    Det här receptet såg jag för någon vecka sen, tack för påminnelsen:) Tror bestämt att jag får baka imorgon innan dagens måsten ska tas itu med:)

    SvaraRadera
  4. Jag är kardemummagalen,så denna kaka är precis i min smak!

    SvaraRadera
  5. God fortsättning på det nya året!

    Det ser fantastiskt smarrigt ut :)

    SvaraRadera
  6. Jag rensade i vårat skafferi och blev sugen på att baka något med kardemmuma ,sökte på recept med kardemumma och hittade din sida.Bakade kakan och den blev supergod...mm kommer att titta in på din sida mer efter recept
    Mvh/Mattias

    SvaraRadera
  7. Gott det ser ut. Besök gärna min blogg.

    SvaraRadera