fredag 19 mars 2010

Ananaspaj



En av mina många favoriter är ananaspaj men jag har faktiskt aldrig tidigare bakat en egen även om jag tänkt tanken många gånger. Nu har det i alla fall äntligen blivit av och jag kan lova att jag kommer göra den igen och igen! Här kommer receptet

Pajdeg:
150 gr smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
1 ägg
2 dl crème fraiche
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
ca 500 gr avrunnen krossad ananas

Börja med att blanda ingredienserna till pajdegen och tryck ut i en pajform. Rör därefter samman ägg, crème fraiche, socker och vaniljsocker. Tillsätt ananas och häll fyllningen i pajskalet. Grädda mitt i ugnen, 175 grader i ca 40 minuter. Låt svalna och servera med en klick grädde.

5 kommentarer:

  1. Jag älskar ananas så denna måste jag prova! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Den här är underbart god, fast jag tycker den är godast lite ljummen!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Va med och TÄVLA om ett par microgrepp-vantar från nyttadesign i min blogg!!

    Lycka till! :)

    Tack för en mycket läsvärd blogg!
    /Anna

    SvaraRadera
  4. Jag blev bjuden på den hör hos en vän idag fast hon hade bytt ut till björnbär. Det var också väldigt gott.

    SvaraRadera
  5. Gott! Brukar göra en liknande ananaspaj :)

    SvaraRadera