tisdag 30 mars 2010

Mörk chokladmousse



Jag älskar chokladmousse. Vem gör inte det? I vanliga fall är chokladmouserecept fyllda av grädde och hela moussen en ganska gräddig historia. Det här är mitt favoritrecept! Moussen innehåller ingen grädde alls men det förtar ingenting - varken för konsistensen ellerför smaken. Kaffesmaken kan bli ganska stark så prova dig fram om du inte är en kaffeälskare som jag. Här kommer receptet:
Receptet räcker gott och väl för 6 personer (jag skulle nästan vilja säga minst 8)

4 äggvitor
2 dl strösocker
300 g mörk choklad (gärna 70%)
4 äggulor
2 dl starkt kaffe

Till servering:
ev hallon

Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret och vispa tills äggvitan är vit, blank och styv. Smält chokladen i en kastrull över vattenbad. Vispa ihop äggulor och kaffe i en bunke över vattenbad på svag värme till en tjock smet. Rör ner den smälta chokladen. Vänd sist försiktigt ner äggvitevispet. Fördela i 6 portionsformar och ställ svalt att stelna i minst 6 timmar eller över natten. Servera med t ex färska hallon.


Bilderna är inte så bra, men jag var så sugen på att hugga in att jag inte orkade fixa något bättre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar