söndag 25 april 2010

Gokaka


Visst är det bra med kaka i långpanna! De går oftast fort att göra och de räcker till många. Det här receptet har jag fått från min svåger och den enda invändning jag har är att det skulle kunna vara lite mer fyllning så emellanåt gör jag den med en och en halv sats fyllning.

6 dl vetemjöl
3 dl strösocker
4 tsk bakpulver
3 dl mjölk
100 gr smält smör
1 ägg
1 tsk kardemumma

Blanda ihop alla ingredienser och häll i långpanna.

Gör fyllning:
100 gr smält smör
1,5 dl havregryn
0,75 dl strösocker
1 tsk kanel

Blanda ingredienser till fyllningen. Klicka i fyllningen i långpannan. Grädda i ca 20 minuter i 175 grader.

4 kommentarer:

  1. Oooooo precis den kakan jag letat efter !! Tusen tack. ;0).

    SvaraRadera
  2. Combon havregryn, smör och kanel går ju aldrig fel! Kanon bra kaka att göra! Ska jag faktiskt testa! :)

    SvaraRadera
  3. Nu får det bli min tur att ha fredagsfika på jobbet! Har sparat så många recept härifrån som ska testas! =) Eller så kanske jag ska överraska sambon med nybakat i helgen, det är han inte bortskämd med!

    SvaraRadera