fredag 2 april 2010

Chokladtryffeltårta



Av någon oförklarlig anledning har det här receptet legat bortglömt i min låda i ett par år. När jag nu hittade det blev jag ivrig att baka den och den var lika god som jag mindes den! Här får man både härlig kladdkaka, vit chokladtryffel och lite sälta från nötterna! Här kommer receptet:

150 gr smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 dl mjölk

Tryffel:
1 dl grädde
50 gr smör
300 gr vit choklad
2 dl cashewnötter

Smält smöret i en kastrull stor så du kan göra smeten däri. Ta från plattan när smöret smält och rör i socker, kakao och vaniljsocker. Rör i ett ägg i taget och tillsätt sist mjöl och mjölk. Häll i springform och grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader i ca 20 minuter. Låt kakan kallna och gör under tiden den vita chokladtryffeln. Koka upp grädde och smör, ta från plattan. Rör ner hackad choklad. När chokladen smält ställ tryffeln i kylen i ca 1 timme. Bred sedan tryffeln över kakan och strö över nötter. Ställ kakan i kylen tills det är dags att fika.

5 kommentarer:

  1. Ser att du lagt in ananaspajen. Den kommer starkt igen efter att ha varit borta några år.

    Läser om den lite här och där...

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut :-)

    Har precis öppnat en ny MATBLOGG

    http://min-matblogg.blogspot.com/

    Ha en fortsatt trevlig vecka:-)

    SvaraRadera
  3. Vad gott detta ser ut och verkar. Måste prova denna nån gång!

    SvaraRadera