söndag 20 juni 2010

Smaskig namnsdagstårta



Receptet till den här lättgjorda tårtan hittade jag i en tidning härom veckan. En familjenamnsdag gav mig ursäkten jag behövde - den är en riktig vinnare! Till och med mina barn, som oftast hellre fikar äpple än mina kakor, var förtjusta. Det här behöver du:

2 marängbottnar - köpta går alldeles utmärkt

Tryffel
1,25 dl grädde
150 gr choklad - enligt receptet mjölkchoklad men jag tog mörk o det blev jättegott.

Hallongrädde
3 dl vispgrädde
ca 200 gr hallon

ca 500 gr jordgubbar till garnering

Börja med tryffeln som ska stå minst 6 timmar i rumstemperatur. Hacka chokladen till små bitar. Koka upp grädden och häll över chokladhacket. Låt stå i 5 minuter och rör sedan ihop till en slät chokladsmet. Låt vila minst 6 timmar i rumstemperatur. Ta fram en marängbott och bred ut chokladtryffeln. Vispa grädden och rör ner hallonen. Ta ca 2/3 av hallongrädden och bred ut över chokladen. Lägg på marängbott nummer 2. Bred ut resten av hallongrädden och toppa med jordgubbar.

2 kommentarer:

  1. Oj oj oj vad sugen jag blir på att baka en sån där tårta nu! Låter hur god som helst och bilden, mums! :)

    SvaraRadera
  2. Åh, vad gott det ser ut. Det blir jordgubbstårta för mig imorgon, midsommarafton, det hör liksom till.
    Kram Erika

    SvaraRadera