torsdag 11 november 2010

Kladdkaka med kesella


Eftersom jag försöker få bort lite graviditetskilo tänkte jag för en gångs skull baka något lite mer fettsnålt än vanligt. Jag gjorde därför kladdkaka med kesella. Jag älskar en vanlig kladdkaka men jag skulle nog aldrig sträcka mig så långt som att säga att den här kakan hamnar på min topp 50. Kanske om den serverades med hallonsås och ganska mycket grädde- men det skulle förstås motverka syftet med kakan. Den blev ganska syrlig och det slinker ju ner en bit till kaffet i brist på annat, det måste jag medge- vilket i sig även det får avsedd effekt. Om du vill prova själv så kommer receptet här:

1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
4 msk kakao
1 dl kesella 1%
1 dl vetemjöl

Blanda alla ingredienser försiktigt. Häll smeten i en smord och bröad form.Grädda kakan i 175 grader i 25 minuter. Den blir ganska platt. Dekorera gärna med florsocker och servera gärna med hallon.

2 kommentarer:

  1. Ahhh... det var med kesella. Men ändå inte samma recept som jag har i lådan här hemma. Aldrig testat dock. Jag tycker lite att ska man unna sig så ska man unna sig äkta vara! Men du vet ju hur jag är... hehe! :-)

    SvaraRadera
  2. Tadaaaa! Ni har en award att hämta hos mig! Tack för era underbara mumsiga recept! Älskar speciellt cupcake-popsen! :-)

    SvaraRadera