fredag 7 maj 2010

Vit chokladcheesecake


När jag hittade det här receptet kunde jag inte motstå! Detta är ytterligare en kaka som jag önskar jag kunde baka och äta varje dag! Här kommer receptet:

200 gr digestivekex
75 gr smält smör
100 gr vit choklad
400 gr philadelphiaost
250 gr kesella
1 dl strösocker
3 ägg

Topping:
4 dl crème fraiche
1 vaniljstång

Värm ugnen till 175 grader. Smula kexen och häll på smält smör. Packa smulorna till en botten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm. Grädda botten ca 10 minuter, ta ut botten och sänk ugnsvärmen till 150 grader.

Bryt sönder och smält den vita chokladen över vattenbad. Vispa samman philadelphiaost, kesella och socker. Rör ner chokladen och äggen. Häll smeten i formen och grädda 30 minuter. Tårtan ska inte ta färg. Ta ut och låt kallna.

Till toppingen vispas crème fraiche med fröna från en urskrapad vanlijstång med elvisp tills den blir fast och bredbar. Bred den över kakan och dekorera med jordgubbar eller som jag, med lite choklad.

8 kommentarer:

  1. Oj,oj,oj vad den såg god ut !!

    SvaraRadera
  2. Åh, den ser ju ljuvligt god ut!!
    Mmmmums!

    SvaraRadera
  3. Vilken cake alltså :). Det måste nog testas vid något tillfälle :). Trevlig blogg du har :)

    SvaraRadera
  4. ser sådär underbart krämig och god ut! :D

    SvaraRadera
  5. Ser helt underbart ut:D

    Missa inte cupcake tävlingen på min blogg. 2st vinner priser för 1200kr hos Celebrations

    http://maddesmumms.blogg.se/2010/may/utkast-maj-4-2010.html

    SvaraRadera