måndag 7 september 2009

Blåbärspaj med creme fraiche


När jag gör blåbärspaj gör jag nästan alltid den här pajen. Häromdagen ville jag göra något annat och eftersom jag älskar ananaspaj med creme fraiche så försökte jag hitta ett recept på blåbärspaj med creme fraiche. Jag blandade två olika recept och resultatet blev en god paj. Jag tyckte att pajskalet var lite trist, men maken gillade pajen jättemycket. Jag kan tänka mig att om man gör ett pajskal med havregryn (som jag brukar göra till ananaspaj) så skulle det nog lyfta pajen ytterligare. Det här var dock en god paj redan som den är. Här kommer receptet:

Pajskal:
3 dl mjöl
1/2 dl socker
125 g smör
2 msk vatten
Knåda ihop till en deg som får vila i 30 minuter i kylskåp.


Tryck ut i en form och förgrädda i 200 grader ugn ca 10 minuter.

Fyllning
1/2 - 1 liter blåbär
1 ägg
1 dl socker
2 msk vaniljsocker
2 dl creme fraiche


Rör ihop fyllningen och fördela jämnt i pajskalet. Grädda i ugn 200 grader ca 30-40 minuter.

5 kommentarer:

  1. Mmm låter supergott med creme fraiche fyllningen. Måste prövas!

    SvaraRadera
  2. Låter inte så dumt! Får testas här i hemmet.

    SvaraRadera
  3. Den pajen såg jättegod ut! Måste jag prova!
    Fin hemsida du har här, ska kika igenom lite mer inlägg nu!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Det var inget dumt recept! Får prövas på här i hemmet.

    SvaraRadera
  5. Vi har precis bakat klart den, då återstår det bara att se om den är god.

    SvaraRadera