onsdag 6 maj 2009

New York blueberry cheesecake



En av våra favoritstäder är New York. Denna hyllning till the big apple motsvarar verkligen alla förväntningar. Om du ska göra en kaka i vår så är det denna:






New York blueberry cheesecake

Botten
300 g digestivekex
150 g smör

smet
600 g philadelphiaost
2 ½ dl kesella 10%
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit choklad
1 ½ dl färska blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. Krossa kexen fint i en mixer och blanda med smält smör. Tryck ut till en botten i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Förgrädda mitt i ugnen i ca 10 minuter och låt svalna. Vispa ost och kesella krämigt i en skål. Blanda i socker, majsstärkelse och vailjsocker. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädde. Bryt chokladen i bitar och smält i vattenbad. Rör ner chokladen i smeten. Häll smeten över kexbotten och strö över blåbär.





Grädda kakan mitt i ugnen i ca 40 minuter. Täck med aluminiumfolie när den blivit gyllenbrun. Stäng av ugnen och låt stå i eftervärmen i ca 30 minuter.

9 kommentarer:

  1. det där såg ju helt underbart gott ut! en värdig hyllning till new york (en stad som jag också älskar).

    SvaraRadera
  2. Hej
    Tycker absolute ni ska pröva att göra franskan, rostade och åt den i morse och den är verkligen god..
    Har varit inne och nallat erat recept på Muffinsarna med fudgen i, jisses så god dom såg ut.
    Måste pröva att göra dom här framöver...
    Mvh

    SvaraRadera
  3. Åsa- tack, vi kan rekomendera den.
    växelhäxan- muffinsen är nästan löjligt goda så de kan rekomenderas!

    SvaraRadera
  4. Mmm, det är så himla gott med cheesecake, både dem man fryser och de man bakar i ugnen. Ser hur gott ut som helst!

    SvaraRadera
  5. Sååå fin!!! Jag ska faktiskt testa en annan variant av cheesecake med blåbär i helgen hemma i Skogshuset som innehåller bl a blåbärskräm(!). Synd att ni inte kan skicka mig en bit av eran så man får smaka den med! Sv: Tack - va glad jag blir!!! Å jag vill oxå ha en glassmaskin - måste bara skrapa lite trisslotter först...:-)

    SvaraRadera
  6. heavenlycupcake- ja visst är det- enda frågan är vilken som är godast.. jag lutar åt bakad. mmm...

    skogshuset - jag köpte min glassmaskin på blocket! 100 kr och den fungerar hur bra som helst. :-)

    SvaraRadera
  7. Men hallå, här hittar man mycket smarriga bakverk. Blåbär är ju så gott så den här kakan frestar verkligen.

    Må så gott/ Mimmi

    SvaraRadera
  8. Mmm, den här låter så himla god. Jag sa baka den imorn på min födelsedag istället för en vanlig tårta.

    SvaraRadera
  9. Kakan ser fantastiskt god ut, den måste jag verkligen baka nu under blåbärssäsongen!

    SvaraRadera