fredag 24 april 2009

Dumlekakor



Jag slutade mitt jobb förra veckan och ville bjuda på något gott till fikat. Jag hade redan firats av med tårta så jag ville ha något smaskigt, lätt och enkelt att transportera. Till slut bestämde jag mig för dumlekakor och det visade sig vara rätt beslut. Oj vad goda de var! Dumlekolan smälter och blir seg, vilket passar jättebra med smördegen. Det finns lite olika varianter av den, men här kommer receptet på den jag gjorde:

ca 18-20 st

200 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
ca 10 dumlekolor
ev 1 ask noblesse

Gör så här:

Blanda allt utan kolorna och rulla till kulor. Tryck ner en halv dumlekola i varje kaka och se till att kulan är stängd. Lägg kulorna i aluminiumformar eller muffinsformar och Grädda i 175 grader ca 15min. Om du har lust kan du lägga på en noblesse på varje kaka medan den fortfarande är varm. Den smakar dock nästan lika gott utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar